Een verfrissende visie op ondernemerschap

Een verfrissende visie op ondernemerschap

Onderstaand een interview met mij over ondernemerschap dat in de Zakenvrouwen Gelderland staat. Best bijzonder als je weet dat ik in Utrecht woon maar wel helemaal leuk 😉

“Als je jouw missie in het leven heel helder hebt, dan is ondernemen – en hier geld voor durven vragen – een stuk makkelijker”

Glancy van Elst (1975) is al 19 jaar zelfstandig ondernemer, maar serieus geld verdienen was er zeker de eerste jaren – toen ze nog DressCoach was – niet bij.

Dat is tegenwoordig wel anders. Gedwongen door de noodzaak tijdens een heftige periode, stampte ze in haar eentje een succesvol bedrijf uit de grond: Glancy.nl.  ‘Serious business’, voor haarzelf én voor de vrouwelijke ondernemers, in wie ze het beste naar boven haalt. Maar wél met de nodige humor. Want er mag ook zeker gelachen worden!

Toen er 3 jaar geleden geheel onverwachts beslag werd gelegd op het huis van Glancy, stond haar wereld volledig op z’n kop. De pure noodzaak om geld te verdienen had ze als zelfstandig ondernemer nooit gevoeld, want haar financiële basis was al die jaren gedekt door haar ex partner. Totdat hij failliet ging. Niet cool om te vertellen, zo zegt ze zelf, maar het is nu eenmaal de waarheid. Haar ‘helperssyndroom’ droeg al die jaren ook niet écht bij aan een serieus salaris. Ze had het weliswaar druk met leuke klanten. Maar zodra er tranen vloeiden, omdat haar klant haar hulp hard nodig had, maar deze niet kon betalen, dan gaf ze haar adviezen gratis weg. De enigszins rebelse Glancy laat in deze moeilijke periode haar hoofd echter niet hangen. Daar waar de meeste mensen om haar heen zeiden dat ze ‘gewoon’ een baan moest zoeken, kwam er naar eigen zeggen een soort leeuwin in haar los. Binnen ‘no time’ stond er een heel nieuw bedrijf!

“Hoe pijnlijk het ook was, het bracht mij het grootste cadeau ooit: onafhankelijkheid!”, vertelt ze openhartig. “Voor het eerst in mijn leven kwam ik écht op voor mezelf. Want op straat komen te staan met mijn dochter, dat ging me niet gebeuren. De innerlijke drive die er vanaf dat moment bij mij naar boven kwam, was enorm. Van nauwelijks een inkomen, ging ik ineens naar 5k per maand. Het hek was van de dam! Als ik dit al zo snel kon realiseren, wat was er dan nog meer mogelijk? En als ik dit voor mezelf kan, dan kan ik dit natuurlijk ook andere ondernemers leren…”

Meer focus, groei en winst op zowel zakelijk als privé vlak, dat is waar Glancy voor gaat voor haar klanten. Ze heeft een groot inlevingsvermogen en kijkt écht naar wie ze voor zich heeft. Haar benadering is resultaatgericht en ‘liefdevol’ confronterend. Ze richt haar pijlen niet alleen op ‘business’, maar ook op het stukje ‘life’. “Het is een totaalpakket: wie ben je als persoon, waar word je blij van en waar ben je goed in? Want daarmee kun je het verschil gaan maken. Uit het ‘life’ haal ik de rode draad en vervolgens gaan we samen kijken naar welke concrete stappen er nodig zijn om dat (waar je blij van wordt) ook te gaan doen!”

De gerichte hulpvraag varieert. Zo helpt ze vrouwen die willen starten maar geen idee hebben hoe? Of ondernemers die al even bezig zijn, maar te weinig omzet hebben. Zoals onlangs, een jonge ondernemer die van 1500 euro naar 10.000 euro per maand wilde. “Ook dat is gelukt! Want als je jouw missie in het leven heel helder hebt, dan is ondernemen – en hier geld voor durven vragen – een stuk makkelijker. Vooral dat laatste is nog een punt bij veel vrouwen. Ik geloof niet in direct al ‘high end prijzen’ vragen. Ik denk dat je dit moet opbouwen, zodat je vertrouwen groeit en daarmee ook jouw bedrijf. Alles in kleine stapjes met volledige focus en een enorme innerlijke drive.”

Onlangs bedacht Glancy het concept ‘Business met wijn’. Bij wijze van grap heeft ze haar eigen wijnflessen met zelfbedachte etiketten laten maken. “Het is natuurlijk een knipoog naar het ‘harde’ leven als ondernemer. Wijn symboliseert de luchtigheid, het zetten van de kleine stapjes. Want je moet jezelf vooral ook niet te serieus nemen. Ik drink zelf eigenlijk liever bier, maar ‘Business met bier’ vond ik toch net iets te mannelijk”, aldus de goedlachse ondernemer.

Scroll naar boven