Huilen om je doelgroep MOET

Huilen om je doelgroep MOET

ondernemenHet kiezen van een doelgroep is een van de eerste strubbelingen van een ondernemer.

Ik denk dat voor 4 van de 5 mensen die bij mij komen in een coachtraject, het kiezen van een doelgroep de eerste uitdaging is waar ze mee te maken krijgen.
Allerlei belemmerende overtuigingen komen er naar boven zoals:
‘ja maar ik wil iedereen helpen’  of
‘ja maar ik wil niemand buiten sluiten’
of
‘ja maar dan loop ik misschien wel heel veel geld mis’.

 

 

Op zich heel begrijpelijk en niks nieuws dat een doelgroep kiezen niet makkelijk is. Ondernemen is überhaupt niet alleen maar makkelijk dus lijkt mij een prima start deze uitdaging.  Maar hoe kom je er nou achter welke doelgroep JIJ kunt kiezen?

Waarom een doelgroep kiezen
Er is eigenlijk maar één simpele reden waarom je een doelgroep moet (ik heb een hekel aan het woord ‘moeten’ maar soms is het niet anders) kiezen. Iedereen als doelgroep werkt namelijk niet. Als je niet weet tegen wie je precies praat zal niemand zich aangesproken voelen. Simpeler kan ik het niet uitleggen.

Jij kiest
Je kiest in het begin van je onderneming een doelgroep en vervolgens kun je ieder jaar kijken of je doelgroep nog bij je past, word jij er nog blij van en krijg je energie van je doelgroep of kost deze je energie. Mijn ervaring is dat je ook hier er pas achter komt op het moment dat je met je doelgroep aan het werken bent. Je leert je doelgroep steeds beter kennen en het kan zijn dat bepaalde mensen op een gegeven moment niet meer bij je passen. En dat is helemaal oké. En ook dit is het fijne aan ondernemen want jij bepaald dat helemaal zelf.

Het kiezen van een doelgroep
Het kiezen van een doelgroep is een mooi proces. Dit hoeft niet lang te duren, meestal zijn we er binnen een uurtje wel uit, maar soms duurt het wat langer. Maar het moet wel vanuit het hart en met tranen.

Vanuit je hart
Ik geloof erin dat je doelgroep kiezen iets is wat je vanuit je hart doet. Natuurlijk kun je gelijk een doelgroep kiezen die geld heeft en waarvan je weet dat ze jouw rekeningen gewoon betalen maar volgens mij hou je dit niet lang vol. Tenzij dit de doelgroep is waar je ECHT midden in de nacht voor wakker gemaakt kan worden natuurlijk maar dat is zelden het geval.

Echt
Als jij een doelgroep kiest die je ECHT heel graag wilt helpen omdat dit jouw levensdoel is en dat dit de reden is dat jij iedere dag op staat en weet wat je te brengen hebt, pas dan heb je het te pakken. En ook dan blijft het een uitdaging uiteraard ondernemen maar als je vanuit je tenen voelt dat je deze mensen HEEL graag wilt helpen dan is ondernemen een stuk makkelijker. Dan weet je waar je het voor doet. Dan weet je waarvoor je opstaat iedere ochtend. Dat maakt je intrinsieke drive een stuk groter en klanten aantrekken makkelijker.

Huilen om je doelgroep
Beetje flauw misschien maar ik vraag altijd net zo lang door totdat er tranen of op z’n minst emoties naar boven komen. Ik WEET namelijk dat als er tranen komen dat we goed zitten. Als iets zo enorm raakt dan weten we zeker dat DIT is wat je te doen hebt. Dit is je intrinsieke drive. Dit gaat ervoor zorgen dat jij doorzet no matter what happens. Want als het zo diep zit dat je mensen hier zo graag bij wilt helpen dan maakt het de stappen die je te zetten hebt in ondernemersland zoveel makkelijker. Wat mij betreft dus een MUST om die tranen naar boven te halen.

Hulp
Heb je hulp nodig bij het kiezen van je doelgroep? Je weet me te vinden. Ik maak met liefde een uurtje voor je vrij om je op weg te helpen in de TrutHut (mijn werkplek bij Kanaal 30).

Wie is jouw doelgroep en waarom? Deel je het met me hieronder? Vind ik leuk

Scroll naar boven